گیربکس حلزونی چیست و چگونه عمل میکند؟

گیربکس حلزونی سهند از از یک محور و چرخدنده برنجی یا آلومینیومی با مقاومت بالا جهت کار در شرایط صنعتی تولید میشود . گیربکس حلزونی از یک فلنچ کروی یا هاب برای اتصال آسان الکتروموتور به گیربکس استفاده شده. اغلب این گیربکس هارا از جنس آلومینیوم و چدن میسازند که در برابر لرزش و تکانهای دستگاه مقاوم باشد.

ورودی گیربکس های حلزونی یک دنده ماردونی از جنس فولاد میباشد که با یک دنده برنجی به صورت ۹۰ درجه درگیر میباشد .

وظیفه این ماردون و دنده برنجی کاهش سرعت و انتقال نیرو به صورت ۹۰ درجه میباشد .

در ساخت دنده های برنجی گیربکس های حلزونی از ترکیب آلیاژهای برنز و فسفر که موجب افزایش استحکام و سختی دنده در مقابل سایش میگردد . این کار باعث طولانی تر شدن عمر دنده میشود.

ماردون که به قسمت محرک گیربکس یا همان الکتروموتور متصل میباشد معمولا از جنس فولاد میباشد  که برای کاهش صدا در هنگام دوران ماردون را سنگ خورده میکنند .

گیربکس های حلزونی معمولا توان تحمل گشتاور تا حداکثر ۴۰۰۰ نیوتن متر میباشد.

زاویه دنده های برنجی و فولادی در گیربکس های حلزونی به گونه ای است که از نسبت ۱ به ۳۰ به بالا امکان برگشت نیرو از خروجی به ورودی نمیباشد که این حالت را عدم برگشت پذیری مینامند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =