پمپ دنده ای

مپ های دنده ای از گروه پمپ های جابه جایی از نوع روتاری هستند با این تفاوت که بسیار ساختار ساده تری نسبت به پمپ های دیگر دارند . در پمپ های دنده ای جریان در قسمت خروجی یکنواخت میباشد و ساختار این پمپ و عملکرد آن به گونه ای است که نیاز به شیر یک طرفه ندارد.

در این مدل پمپ های اندازه و سایز های مختلفی وجود دارد که در ساخت پمپ های دنده ای تعداد دنده های روی روتور میتواند از دو عدد به بالا باشد بیشترین مصرف از پمپ های دنده ای در صنایع برای روغن کاری استفاده میشود.

روش و عملکرد پمپ های دنده ای

در پمپ های دنده ای بر خلاف پمپ های سانتریفیوژ که مایعات با فشار بالا از قسمت خروجی پمپ خارج میشود در پمپ های دنده ای مقدار مشخصی از سیال بین دنده ها به تله می افتد و مایع با یک سرعت و فشار پایین به سمت خروجی حرکت میکند.

پمپ دنده ای از رو قسمت بدنه اصلی و یک روتور دوار که به صورت دنده ای است تشکیل شده.

چرخ دنده ها به وسیله موتور الکتریکی شروع به دوران میکنند که این دوران باعث ایجاد مکش میشود مایع یا سیال وارد شده به پمپ دنده ای در فضای آزاد بین دنده ها و محفظه گیر کرده و از قسمت ورود به خروجی منطقل میشود .

پمپ های دنده چیست؟

پمپ دنده ای یک پمپ جابجایی مثبت دوار است که می تواند دو طرح داشته باشد – داخلی خارج از مرکز یا خارجی (همچنین به عنوان چرخ دنده شناخته می شود).

طرح انتخاب شده برای یک فرایند بستگی به ویسکوزیته سیال و فشار مورد نیاز دارد زیرا طراحی داخلی با توجه به نوع سیال با سبک های مختلف دندان ها متناسب با شرایط که سرعت چرخش را محدود می کند ، تغییر می کند.

آنها بسیار متنوع هستند که خود را تا ۶٫۵M آماده میکنند، جابجایی مثبت باعث ایجاد جریان بدون ضربان و لزجت بین ۱ CST تا ۱،۰۰۰،۰۰۰ CST میشود.

پمپ Gear چگونه کار می کند؟

پمپ های چرخ دنده از طریق دو چرخ دنده کار می کنند ، جایی که مایع بین حفره های داخل دندان و حفره حرکت می کند. مایع با چرخش دندان ها به دام می افتد. همانطور که سیال مسیر کمترین مقاومت را انتخاب می کند سیال به سمت تخلیه از طریق قسمت های مشبک جریان می یابد. در طراحی دو نوع خارجی یا داخلی وجود دارد.

پمپ دنده خارجی چیست؟ (مارپیچ / مدولار)

یک واحد مارپیچ / خارجی هنگامی انتخاب می شود که سیال چسبناکی در دور کم منتقل شود و در آنجا نیاز به تخلیه یکنواخت سیال باشد.

این نوع پمپ ها به دلیل سرعت کمتری که در آن کار می کند ، اما همچنین به دلیل طراحی دندان ها ، سر و صدای کمتری نسبت به طراحی داخلی غیر عادی تولید می کند. با جابجایی قطعات مارپیچ در زاویه ای در داخل سر پمپ ، مجموعه دوم چرخ دنده های مارپیچ در پشت دندان های اصلی قرار می گیرند تا از تعادل دستگاه اطمینان حاصل شود.

چرخ دنده ها در بالای سر یکدیگر نصب می شوند و یکی از آنها توسط موتور هدایت می شود. آنها زمان بندی می شوند تا مایع به داخل حفره های باز جریان یابد، بین دندان ها و پوسته بچرخد و به خروجی منتقل شود.

پمپ دنده داخلی (غیر عادی) چیست؟

عملكرد در طراحي داخلي، مشابه نوع خارجي است به اين دليل كه فضاهاي بين دندانه هاي موجود در پمپ با مايع پر شده است. مایع باید به دلیل کوچک بودن فاصله بین دندان ها تمیز باشد. پمپ دنده داخلی

مایع وارد دندانه های مشبک می شود و قسمتی از بیکار ورودی را آب بندی کرده و سیال را به سمت خروجی هدایت می کند.

انواع مهر و موم مورد استفاده در طرح های مختلف پمپ ها عبارتند از: یک مهر و موم مکانیکی ، مهر و موم مکانیکی دوگانه ، بسته بندی/چسباندن غده یا اتصال مغناطیسی که در آن مهر و موم وجود ندارد.

کتهای گرمایش که از طریق برق یا مایع انتقال حرارت جداگانه کار می کنند ، می توانند در هر دو نوع پمپ نصب شوند تا اطمینان حاصل شود که مایعات در سر پمپ جامد نمی شوند.