ویبره بدنه

ویبره بدنه

ویبره بدنه در قسمتهایی از صنعت که نیاز به ضربه، لرزش و ارتعاش است استفاده میشود. این ارتعاش می تواند در ابعاد بزرگ و سنگین یا کوچک و سبک انجام گیرد که بستگی به نیازمشتری متغیر است. نحوه کارکرد و مکانیزم موتور ویبره بدنه به این صورت است که وزنه ای با نسبت چگالی بالا بر روی شافت روتور آن نصب گردیده است که این وزنه حدود ۲۵ تا ۵۰ درجه از ۳۶۰ درجه محور را پر می کند (این امر بستگی به نوع موتور ویبره بدنه دارد). به حرکت افتادن موتور سبب انتقال مرکز ثقل و منتج به  ایجاد ارتعاش و لرزش در کل ویبره می گردد.

ویبره بدنه در دو نوع برقی و بادی ساخته می شود. ویبره بدنه برقی بسیار مصرفی تر و قدرتمند بوده و استفاده از آن بسیار متداول است. این نوع موتور ارتعاشی در دورهای ۷۵۰، ۱۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ با قدرت ضربه ۱۰ الی ۱۰۰۰۰ کیلوگرم در انواع تکفاز و سه فاز موجود و قابل ارائه به مشتریان می باشد

ویبره بدنه بادی کاربردهای خاص دارد و در مکان هایی که خطر آتش سوزی و برق گرفتگی وجود دارد و امکان استفاده از ویبره بدنه برقی وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد

ویبراتور بدنه از محصولات بسیار کاربردی در صنعت میباشد که می توان مواردی همچون ایجاد ضربه به قالب تونل مترو، تونل های شهری، قالب های پل های هوایی، دیواره رمپ، قالب بدنه بتون سد، نوار نقاله ها، فیدرها، ماشین های ارتعاشی، ماشین های اندازه گیری، ایجاد لرزش در قالب ستون های بتنی، کانوایرها، فیلترها، قیف ها، سیلوها، سرندها، دستگاه های سنگ خرد کن، میزهای ویبره، خطوط انتقال، میزهای فشرده سازی، غربال ها و غیره را نام برد

موارد استفاده از موتور ویبره بدنه
به طور کلی محیطها و کارگاهایی که از تکنیک ارتعاش استفاده می کنند و استفاده از موتور ویبراتور در آن ها الزامی است را می توان به گروهای زیر تقسیم بندی کرد:
۱-سیستم های نوسان آزاد
که خود به دو دسته تقسیم می شوند:
الف- سیستم های دوار: نیروی ارتعاشی در این سیستم ها از طریق ۳۶۰ درجه چرخش به صورت ساعت گرد یا معکوس گرد عمل می کند.

ب- سیستم های یک طرفه: نیروی ارتعاشی در یک جهت به صورت متقابل عمل می کند. در سیستم یک طرفه از دو موتور ویبره با مشخصات و قدرت یکسان استفاده میشود که جهت چرخش آن ها عکس یکدیگر است

۲-سیستم های نوسانی که به سیستم تشدید وصل می شوند
این سیستم ها نیازمند تشخیص صحیح و فنی جهت انتخاب موتور ویبراتور موردنظر و استفاده از کارشناس متخصص می باشند.

نحوه نصب و شروع به کار ویبره بدنه برقی
چک کردن
قبل از اتصال موتور به نکات زیر توجه شود
**پلاک موتور را به طور کامل چک کنید و مطمئن شوید موتور خریداری شده با موتوری که شما سفارش دادید مطابقت کامل دارد

***موتور باید به طور کامل چک شود تا در زمان  انتقال و تحویل دچار آسیب هایی همچون (شکستن، ترک برداشتن و ضربه خوردن) نشده باشد.

****بعد از گذشت دو سال از انبار کردن موتور ویبره ها بلبرینگ ها باید گریسکاری شوند

ویبره بدنه نصب شده

نصب ویبره بده

بعد از چک موارد ذکر شده  به موارد زیر توجه نمایید
 تمامی موتور ویبراتورها به صورت صد درصد بر اساس نیروی گریز از مرکز دریافتی از  تاسیسات تنظیم می گردند. نیروی گریز از مرکز موردنظر را می توان بر مبنای مقادیری که به صورت درصد در برچسب های مرجع ذکر شده تنظیم کرد و مقدار آن را با کاهش وزن صفحه های دریافت کننده کم کرد.
هنگامی که موتور ویبره بدنه مونتاژ می شود، باید از ترکمتر برای پیچ ها استفاده نمود و پیچ ها را بر اساس میزان استاندارد تعیین شده سفت نمود. همچنین کلاس کیفی پیچ ها باید ۸٫۸ باشد.
موتور ویبره بدنه ها با اتصال سطحی را در هر شرایطی می توان نصب کرد، اما سطحی که بر روی آن قرار می گیرد باید بدون رنگ، تمیز و صاف و عاری از هر برجستگی باشد.

 هنگام نصب موتور ویبراتور، کابل ایمنی فولادی باید بالای موتور نگه داشته شود تا ایمنی برقرار شود.

تعمیرات نامنظم و آچارکشی و سفت کردن به صورت نامناسب و غیر کارشناسی باعث شل شدن اجزا و به صدا افتادن دستگاه در حین کار می شود.
 در به کار بردن موتورها با حرکت افقی با دو عدد موتور ارتعاشی، جهت چرخش موتورها باید عکس یکدیگر باشد. برای تغییر جهت چرخش موتورها میتوان جای دو کابل تغذیه کننده را عوض کرد.
 بعد از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بعد از کار کردن موتور، پیچ ها را بار دیگر با گشتاور مشخص سفت کنید و این کار را یک روز بعد تکرار کنید.
به علت اینکه کار کرد موتور ویبره به صورت لرزش و ارتعاش است چک و بازدید دستگاه به صورت دوره ای الزامی است.

اتصالات الکتریکی ویبره بده

نصب الکتریکی موتور باید توسط فردی که اطلاعات فنی در زمینه برق دارد (تکنسین برق) انجام گیرد
 مقادیر ولتاژ تغذیه و فرکانس باید با مقادیر قید شده روی برچسب موتور یکسان باشد.
. نحوه اتصال در جعبه ترمینال باید مطابق با ولتاژ تغذیه ای که اعمال می شود باشد

قبل از شروع نصب باید تمام تجهیزات لازم برای حفاظت الکتریکی تهیه شود (فیوز، سوئیچ حرارتی و …)
 اتصال به زمین موتور ویبراتور باید با استفاده از پیچ اتصال به زمین (ارت) انجام شود.

کابل تامین باید مطابق با مقادیری که بر روی برچسب موتور ویبره نشان داده شده است انتخاب شود و استاندارد باشد
مطمئن شوید کابل تامین به صورت محکم و بدون اتصال کوتاه متصل گردیده است
 شل بودن اتصال کابل باعث خرابی در جریان کار می شود و به همین دلیل می تواند به سیستم آسیب برساند.

دستورالعمل تعمیر و نگهداری موتور ویبره بدنه
عوض کردن بلبرینگ
 نگهداری موتورهای ویبره بدنه باید توسط اشخاصی انجام شود که اطلاعات فنی کامل در این زمینه دارند
 قطعات آسیب دیده باید با قطعات جدید جایگزین گردند.
قبل از اقدام به تعمیر یا تعویض اجزای داخلی موتور ویبراتور مطمن شوید که جریان برق قطع شده است و کابل تامین برق از موتور جدا شده است.
. پوشش محافظ، اورینگ، وزنه ها و خار را جدا کنید

پیچ های پوشش پایه را باز کنید

امکان در آوردن شفت روتور و پوشش موتور از طرف دیگر به وسیله اعمال نیرو از هر دو طرف شفت روتور امکان پذیر می گردد

به آرامی شفت روتور را از پوشش جدا نمایید
. با استفاده از روزنه ها پوشش را از قاب جدا کنید

پس از درآوردن رینگ قفلی و محفظه گریسکاری با استفاده از ابزار مناسب بدون آسیب به محفظه بلبرینگ ها، بلبرینگ ها را در آورید.

مطمئن شوید بلبرینگی که می خواهید تعویض کنید مشخصات یکسانی با بلبرینگ قبلی دارد.
. اگر در حین تعویض بلبرینگ کونس بلبرینگ آسیب ببینید، باید کونس نیز با پوشش جدید تعویض گردد
 بلبرینگ ها را با استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب در کونس قرار دهید.

در هنگام جا زدن بلبرینگ درون کونس باید نوشته های بلبرینگ در مقابل دید شما باشد.

 هنگام مونتاژ مراقب باشید که تمامی اجزایی که جهت نصب آن قسمت باز کردید را به صورت مناسب و دقیق در جای خود قرار دهید.
قبل از مونتاژ قاب محافظ و وزنه ها، کنترل کنید که شفت روتور به راحتی می چرخد و در جهت محوری حدود ۰٫۵ تا ۱٫۵ میلیمتر حرکت می کند.

ویبره بدنه نمونه نصب شده

گریسکاری بلبرینگ ها ویبره بدنه

 گریسکاری بلبرینگ ها در هر نوع موتور ویبره بدنه ای باید انجام گیرد. بلبرینگ های ساچمه ثابت نیازی به گریس ندارد، در این دسته از بلبرینگ ها باید یاتاقان قدیم را با یک جدید جایگزین نمود.
در شرایط سخت کاری یا تایم کاری بالا (درجه حرارت محیط بالا،  کار ۲۴ ساعت بدون توقف و کار عمودی) روغنکاری بیشتر لازم است.
با استفاده از قرار دادن گریس آب بندی شده روی قاب به راحتی و بدون در آوردن بلبرینگ می توان گریسکاری دوره ای را به آسانی انجام داد.
شفت روتور را با دست بچرخانید تا روغن به خوبی پخش شود.

کنترل ها

*جریان موتور در حال حرکت را بررسی کنید و مطمئن شوید که از مقادیر استاندارد که بر روی برچسب موتور درج شده تجاوز نمی کند.
**بدون نقص بودن اتصالات را تست کنید و کابل اتصال را جهت عاری بودن از هرگونه آسیب به صورت ظاهری بررسی نمایید
***صدایی که از بلبرینگ و قسمت های دیگر موتور به گوش می رسد را بررسی نمایید.(اگر صدایی غیر عادی دارد)
****تمامی پیچ ها را بررسی و در صورت شل بودن آن ها را تا رسیدن به مقدار استاندارد لازم سفت نمایید.
*****دمای محیط کاری نباید بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد باشد.

برای خرید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید . لیست قیمت ها به علت نوسانات بازار ارز امکان اپلود ندارد.